Pengenalan
Perkhidmatan Pergigian Kerajaan Kuala Lumpur telah wujud sejak tahun
1929 lagi. Selepas kemerdekaan, perkhidmatan tersebut ditadbir pula oleh
Jabatan Kesihatan Negeri Selangor. Pada tahun 1974 pula Wilayah
Persekutuan ditubuhkan dan Perkhidmatan Pergigian ini dipindah dibawah
pentadbiran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, sebagai Jabatan
Perkhidmatan Pergigian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dalam tahun
1978.
Pada 1 Januari 2001, Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur pula ditubuhkan dan Jabatan Perkhidmatan Pergigian Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur sekali lagi berpindah pentadbirannya. Panggilan
baru bagi perkhidmatan ini ialah Bahagian Perkhidmatan Kesihatan
Pergigian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Bahagian ini diketuai oleh
Timbalan Pengarah Kesihatan (Pergigian) yang beribu pejabat di Tingkat 2
Bangunan Cahaya Suria. Tanggal 16 Mac 2006, pejabat pentadbiran
berpindah ke Tingkat 1 Blok C, Kompleks Kesihatan Wilayah Persekutuan Jalan Cenderasari.
Pejabat
Bahagian Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur merupakan pusat tanggungjawab perkhidmatan pergigian seluruh
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, yang terdiri dari lima
bahagian zon iaitu:
Visi
Memastikan
penduduk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya menikmati
perkhidmatan dan kemudahan kesihatan yang terbaik di negara ini.
Misi
Untuk
memberi perkhidmatan pergigian yang optima kepada individu, keluarga
dan masyarakat melalui penggalakkan kesihatan yang positif dan
perkhidmatan yang berkualiti dan berteknologi sesuai.
Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya
0 comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.